Friday, September 26, 2008

TUAN MASAIK RAJA SULU DAN ULAMAK LEGENDA DI KEPULAUAN SULU DAN BORNEO

Tuan Masaik atau Tuan Masa'ika adalah seorang tokoh ternama di kepulauan Sulu pada zaman awal terdirinya kerajaan Islam di Kepulauan Sulu dan Borneo. Beliau disebutkan dalam Tarsila Sulu sebagai orang yang mula-mula sekali mengasaskan komuniti islam di Sulu sebelum kedatangan Raja Baguinda dari Minangkabau dan sebelum gerakan dakwah islamiah dilakukan oleh kumpulan wali-wali dan ulamak yang diketuai oleh Syariff Awlia.

Asal-usul kedatangan Tuan masaik dan kemunculannya di Sulu telah menjadi metos dan cerita legenda secara lisan yang diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya. Walau bagaimanapun, berdasarkan kajian dan pendapat ahli sejarah yang terkenal seperti DR Adib Majul dan N. Saleeby dan berdasarkan Tarsila Kesultanan Sulu disebutkan bahawa Tuan Masaik hidup pada abad ke 12 sekitar tahun 1280 hingga 1310 masehi. Dalam The Geneology Of Sulu oleh C.A Majul dan The History Of Sulu oleh N.Saleeby disebutkan bahwa asal-usul Tuan Masaika adalah dilahirkan dari ruas bambu di Pulau Sulu. Beliau dinyatakan sebagai "He was born out of a bamboo and was esteemed and respected by all the people".

Berdasarkan cerita lisan keturunan Tuan Masaika yang ada di Sabah dan Kepulauan Sulu, asa-usul Tuan Masaika ini diterima dan diceritakan secara lisan dari satu generasi ke satu generasi sehinggalah ke hari ini sebagai manusia yang lahir dari ruas bambu atau dikenali sebagai buluh "Pattung" oleh orang-orang Suluk dan Bajau. Tuan Masaika telah diambil sebagai anak angkat dan dipelihara oleh Jamiyun Kulisa dan isterinya Indera Suga. Sewaktu kemunculannya di Sulu, Tuan Masaika dikatakan mempunyai keramat dan ilmu kesaktiannya sehingga orang-orang asli di Sulu menganggapnya sebagai Wali atau Orang Ajaib. Tuan Masaika telah mengislamkan komuniti orang bukit Suku Budanun ( satu suku asli yang sama keturunan dan budayanya dengan Orang Dayak di Borneo ) . Beliau telah berkahwin dengan puteri Raja Suku Budanun di Maimbong iaitu Puteri Raja Sipad. Sewaktu pemerintahan Raja Sipad atau Raja Shripaduka di Sulu, orang-orang bukit di Sulu bukanlah beragama Islam tetapi menganut agama animisme atau Pagan yang menyembah Batu dan kuburan. Kemunculan Tuan Masaika dari ruas bambu telah menyebabkan Tuan Masaika dianggap Utusan Tuhan oleh orang-orang Sulu.

Kebijaksanaan dan ilmu pengetahuan Tuan Masaika dalam hal ehwal kesaktian telah menewaskan semua orang-orang handalan , pahlwan dan pawang orang asli suku Budanun di
Kepulauan Sulu. Akhirnya beliau mendirikan komuniti islam yang pertama di Kepulauan sulu berpusat di Maimbung, Sulu.

Tuan Masaika telah dikunriakan tiga orang anak hasil perkahwinannya dengan Puteri Raja Sipad ( Raja orang-orang Bukit atau Budanun ) iaitu dua orang lelaki dikenali sebagai Tuan Hakim ( Keturunannya banyak terdapat di Maimbung, berdekatan Gunung Patikul dan Gunung Sinumaan di daerah Lati Pulau Jolo ) dan Tuan Pain ( Keturunannya banyak terdapat di Balimbing Tawi-Tawi, Pulau Palawan dan Sabah ). Anaknya yang perempuan dikenali sebagai Aisha. Anak-anak Tuan Hakim iaitu Tuan Dai'ini ( Daim ), Tuan Buda, Tuan Bujang dan Tuan Muku kesemuanya telah menjadi Pemerintah atau Raja di beberapa kepulauan Sulu pada masa kedatangan Eaja Baginda atau Raja Baguinda ( tahun 1390 ) dari Sumatera dan sewaktu kedatangan Makhdum Syariff Awlia atau Syariff Makhdum ( Salah seorang dari Wali Tujuh yang terlibat mengembangkan ajaran islam di Nusantara ) atau nama sebenarnya Ibrahim al-Akbar Ibn Jamal id-Din al-Husayni ( tahun 1380 ) dari Melaka. Kedua-dua tokoh ini telah berkahwin dengan keturunan ( cucu ) Tuan Masaika yang berugama islam. Tuan Syariff Awliya atau Karimul Makhdum telah berkahwin dengan anak perempuan Pemerintah di Buansa Sulu dan akhirnya ke Tapul, Selatan Sulu. Syariff Awlia akhirnya mendirikan Masjid yang pertama di Tubig Indangan Pulau Simunul. Beliau seterusnya berdakwah di Pulau Sibutu dan meninggal di situ. Makamnya terdapat di Tandu Banak Pulau Sibutu.

Sewaktu kedatangan Rajah Baguinda dari Sumatera dan berkahwin dengan anak Rajah Sulu ( Keturunan Tuan Masaika ) di Buansa disebutkan terdapat sekurang-kurangnya enam orang Ketua Sulu ( Sulu Chief ) di Sulu. Perebutan kuasa dan tiadanya penyatuan di kalangan ketua-ketua ini memberi peluang kepada Raja Baguinda untuk menjadi Raja Sulu setelah dia berkahwin dengan puteri salah seorang Pemerintah atau Rajah Sulu.

Tidak terdapat sebarang dokumen atau fakta bila sebenarnya tarikh kematian Tuan Masaika dan di Sulu terdapat lagi satu nama yang dikenali sebagai Tuan Maqbulu atau Maqbalu. Nama ini tercatat dalam Batu Bersurat dan makam di Bud Datu di Jolo yang ditulis dengan tulisan Arab yang cantik dan terang yang menerangkan bahawa Tuhan ( Tuan ) Maqbalu telah meninggal dunia pada bulan Rejab 710 Hijrah ( 1310 Masehi ). Tidak dapat dipastikan sama ada Tuan Maqbalu atau Maqbulu itu merujuk kepada orang yang sama iaitu Tuan Masaik atau Masa'ika. Sesetengah ahli sejarah merujuk dua nama ini sebagai individu yang sama. Walau bagaimana pun, berdasarkan nama Tuan Maqbulu ( Maq itu boleh ditafsirkan sebagai "Terdapat di dalam" dan Bulu itu seerti dengan kata "Buluh atau bambu" )

No comments: